Enshine – Origin
İsveçli SLUMBER’ın 2004 yılında piyasaya çıkan Fallout albümü, birçok dinleyici için melodik doom/death metal türü içerisinde oldukça başarılı, hem teknik altyapısıyla hem de duygusal anlamda ortalamanın üzerindeki bütünlüğüyle insana kısa zamanda kendisini sevdirmeyi başaran bir albümdü. Ne yazık ki Slumber 2011 yılı içerisinde bizlere sunmayı planladığı Resonance albümünü tamamlayamadan miadını doldurmuştu. Bu olaydan sonra Slumber elemanları hep birlikte ATOMA’ya geçmişler ve Skylight albümü ile yepyeni ve oldukça başarılı bir işe imza atmışlardı. Lakin 2. albümün arifesinde yine -elbette ne olduğunu bilemediğimiz- bir takım olaylar sonucunda, grup bir süreliğine ara verme kararı aldı. Bu sırada kendini ortaya atan Jari “Ben 2009’da Enshine diye bir proje başlatmıştım, kimse umursamamıştı o zamanlar ama gelin şuna bir el atın da bari o iş aradan çıksın,” diyerek, ATOMA’da yer alan elemanların bir kısmını yanına almış ve Origin albümünü kaydetmiş. Enshine – Origin albümünün “origin” hikayesi kısaca böyle.
Böyle enteresan ve bir anlam vermesi kolay olmayan hikayesinden sonra Enshine’ın ilk albümüne dönecek olursak, diğer iki gruptaki gibi, Enshine’ın da melodik doom/death metal türü içerisinde kimi zaman farklı eğilimleri de gözlemlenebilen bir müzik ile karşı karşıya olduğumuz söylenebilir. Bir de baştan belirtmek lazım ki yukarıda bahsedilen diğer proje mi grup mu artık kafa bırakmadı bunlar insanda, her ne iseler onlara nazaran biraz daha sentetik, daha elektronik ve biraz da steril bir prodüksiyona sahip Origin.
Origin’deki prodüksiyon gerçekten de pırıl pırıl. Elektronik alt yapıyla desteklenmiş bir müziğe sahip, genellikle gitar rifleri üzerinden ilerlemesine karşın sıklıkla ön plana çıkan bas gitar ve klavye desteğiyle albüm gerçekten de akıp gidiyor. Bu konuda Fallout ve/veya Skylight albümlerini dinlemişseniz, tıpkı o albümlerdeki gibi akıp giden bir temizlikle karşılaşacağınızı rahatlıkla söyleyebilirim. Müzikte temizlik akması nedir, ben de tam bilmiyorum aslında. Öyle ama.
Origin’i, grubun kendi içerisinde kıyaslayabileceğimiz başka bir albüm olmadığından genelde Fallout, ve çoğunlukla Skylight albümü ile kıyaslamak durumunda kaldığım için Skylight’da yer yer kullanımının abartıldığını düşündüğüm klavyenin Origin’de oldukça homojen bir biçimde kullanılmış olduğunu de belirtmeden geçmeyeyim. Lead melodileri destekleyen enfes bas gitarların arkasında, görev ve yetki sınırlarını aşmadan, kendimce “olması gerektiği kadar” bir klavyenin varlığından bahsedebilirim.
Gruba Fransa’dan dahil olan Sebastian Pierre’in sesi melodik doom/death türü için gerçekten çok başarılı. Brutal vokali, türün önde gelen gruplarının vokallerini kesinlikle aratmıyor. Jari’nin temiz vokalleri de müziğin gerektirdiği anlarda ortaya çıksa da o da performans olarak belirli bir seviyenin üzerinde.
ATOMA’nın uzay konsepti, bu albümde de karşımıza çıkıyor. Fakat iddia ediyorum ki Sebastian’ın sesi, bu uzay temalı müziğe Ehsan’ın vokallerinden çok daha iyi bir şekilde oturmuş. Bunun dışında müzik ve konsept olarak Skylight ile Origin albümleri arasında benzerlik olduğunu söylemek mümkün. Fakat ben Origin’de gitar işçiliğini daha güçlü, melodileri daha vurucu bulduğumu söylemeliyim. Özellikle Sebastian’ın müziğin ön plana çıkmasına müsaade ettiği anlarda ortaya çıkan melodilerin, bol uydulu, galaksideki sayısız yıldızın çok parlak ve net bir şekilde görülebildiği bir gezegende oturmuş, düşler aleminde geziniyormuş hissi yaratacak kadar enfes olduklarını da belirtmem gerek.
Bir de albüm yayınlamadan yalnızca iki gün önce piyasaya çıkan “Brighter” da Origin’in dijital bonus şarkısı konumunda. Albümü dinlemeye karar veren arkadaşlar, bunu kaçırmasınlar, aman diyeyim.
SLUMBER-Fallout çok iyi bir başlangıçtı, ATOMA-Skylight potansiyelin verimli bir şekilde kullanıldığında neler olabileceğinin iyi bir örneğiydi. Enshine-Origin ise pek fazla değerlendirme yapılmasına müsaade bile etmeden insanı bir anda kendisine çeken, biraz daha zorlarsam türünün en iyisi diyebileceğim, nefis bir albüm. Jari ve ekibi, 2013’de çıkan Origin sonrası 2015’de “Singularity” isimli 2. bir albüm yayınlasa da ne yazık ki Origin seviyesinin yanına pek yaklaşamadılar. Jari sonradan SEAS OF YEARS ile başarılı işler ortaya koydu ve eminim Mayıs ayı sonunda çıkacak yeni COLD INSIGHT albümü de hiç fena olmayacak. Kısacası siz bu Jari ve bahsi geçen grupları oluşturan ekibi takibe alın, bu ekipten boş iş pek çıkmıyor.
86/100
Bahsi geçen üç grubun üç albümünü de çok sevsem de (Fallout, Skylight, Origin) ilkinde vokalleri yapan Siavosh Bigonah bildiğin kütüktü, ikincisindeki Ehsan’ı da pek beģenmemiştim. Nihayet bu albümde müzik kadar vokal de son derece iyi o yüzden üçlemenin en iyisinin bu olduğunu düşünüyorum. (Skylight kadrosunda Cristian Alvestam varken vokalleri neden onun yapmadığını da merak ediyorum gercekten)